Fritids

VI HÄLSAR ALLA NYA OCH GAMLA BARN VÄLKOMNA TILLBAKA TILL FRITIDS! VI SER FRAM EMOT ETT HÄRLIGT LÄSÅR 2023-2024 TILLSAMMANS MED ER ALLA!

Det är ca 85 barn som inskrivna på fritidshemmet men de dagliga aktiviteterna sker i mindre, väl sammansatta, grupper.

Vi är ute väldigt mycket och använder det fina naturreservatet precis över skolgården. Rörelse och rekreation är viktigt för oss, vi har naturlekplatser runt omkring oss.

Läroplanen definierar vårt uppdrag och styr vår pedagogiska verksamhet mot våra gemensamt uppsatta mål, däri ryms lek, spel, pyssel, teater, massage, natur, hälsa, samarbetsövningar mm. Barnens intressen och önskemål hjälper oss att skräddarsy verksamheten så att tiden på fritids upplevs som intressant, utvecklande och utmanande. Vi jobbar även kompletterande mot grundskolan och samarbetar för att hjälpa elever att utveckla delar som de behöver träna på.

Vår ambition är att äta så nyttiga frukostar och mellanmål som möjligt, men ibland lyxar vi till det… Pia finns i köket och lagar frukost och mellis varje dag.

När det är lov från skolan anordnas det b.la. sommarsimskola, prova-på-dagar med många olika sporter, aktiviteter och kulturella skapandeprojekt. Vi brukar också åka på utflykter och besöka olika badplatser, lekplatser, sportanläggningar, museer mm. Vissa år så anordnas också turneringar för alla fritids i Hörby Kommun i t.ex. brännboll. Det viktiga för oss är att de barn som vistas på fritids under loven upplever dessa som meningsfulla och roliga.

Vi som jobbar på fritids heter Ann-Sofi, Eva, Gunilla, Anders, André, Ellinor, Jessica, Marcus, Tobias, Oskar och Pia.

Vi tar gärna emot bidrag till vår pysselverkstad t.ex. garn, papper, tyg, toarullar, förpackningar, glasspinnar, gamla telefoner, rör, radioapparater, klistermärken som blivit över, skokartonger, gamla dricksglas, bestick, fina glasflaskor m.m, m.m…

Man kan pyssla med det mesta!