Aktuellt på Fritids

HEJ OCH VÄLKOMNA TILL LUDVIGSBORGS FRISKOLAS FRITIDSHEM!

Barnens idéer genomsyrar vår verksamhet tillsammans med läroplanen. Sociala relationer och socialt samspel är viktigt för oss så att alla känner del av en stor gemenskap. Vi håller kontinuerligt fritidsråd för att ta del av och utveckla barnens idéer och tankar om sin fritidsdag.

Planerade och/eller frivilliga aktiviteter, inne som ute, bjuds våra fritidsbarn på varje vecka.

Vi använder vår fina utemiljö på många sätt: promenader, lekar, tipspromenader, kojbygge, picknick, korvgrillning eller så upptäcker vi bara närområdet tillsammans.

Varje vecka så erbjuds det fritidshäng med spel, lekar och skapande verksamhet. Detta är för de äldre eleverna, från åk 3, och håller till i byahuset.

Skolans läxhjälp är öppen för fritidsbarnen på tisdagar.

Från skolstart, en gång i veckan under sju veckor, bjuds vi på Kulturskolefritids av Kulturskolan Hörby som kommer till Ludvigsborg och arrangerar många olika aktiviteter.

Någon gång per termin bjuder vi vårdnadshavare på drop in frukost och drop in café.
Uppskattat inslag i verksamheten från oss alla.

EN UPPMANING och VÄDJAN TILL ER VÅRDNADSHAVARE!

• Vi vill vara närvarande vuxna och ge vår tid och en pedagogisk verksamhet av hög klass till barnen, något som vi är ålagda enligt skollag och läroplan. Fritidshemmet har numera samma läroplan som grundskolan. Fritidshemsvistelsen är ingen förvaring eller barnpassning, utan den har mål som ska uppfyllas. Vi vill ägna tiden åt de barn som är där, inte sitta i telefon och efterlysa de som inte dyker upp. Kostnaden för mat påverkas också av att man inte meddelar frånvaro.
  • Att meddela ändringar för ert/era barn är ett vårdnadshavaransvar och genom att ta det ansvaret respekterar ni andra barns vistelse på fritids.
  • Fritids har en egen mailadress som går bra att nyttja! Adressen är fritids@ludvigsborgsskolan.se
  •  Ring 0415-517 90 om ni vill nå oss, främst mellan 06.30-08.00 samt efter 13.30.

Tänk på!

• Märk Ert/Era barns kläder, det underlättar för oss alla!
  • Nytt schema på Ert/Era barn? Vänligen lämna in dessa så fort som möjligt! Tack på förhand!
  • Respektera de datum vi önskar in diverse dokument såsom sommarledighet för fritidsbarn.
  • Nytt jobb, telefonnummer eller annat? Be om att få fylla i ett nytt elevkort. Det är viktigt att vi har aktuella uppgifter på alla barn!
  • Ny inkomst? Anmäl den nya inkomsten på inkomstblankett och lämna till oss.